Inovácie pre
dynamickú dopravu Trnavy pomocou AI

Navrhni systém pre riešenie optimalizácie prietoku dynamickej dopravy v meste Trnava, prepojenie s real-time ovládaním svetelnej signalizácie – semaforov za pomoci strojového učenia, prípadne umelej inteligencie.

Prize money pre víťaza: 3000 €

Prize money pre víťazov:

1. miesto 3000 €​
2. miesto 2000 €​
3. miesto 1000 €​

Web December

Východisková situácia

Mesto Trnava prešlo rozsiahlou multimiliónovou inováciou semaforov. Ako jedno z najinovačnejších miest na Slovensku, chce priniesť inovácie aj do riadenia a dynamiky dopravy v meste. Mesto disponuje „smart“ križovatkami – semaformi, ktoré sú bohatou zbernicou dát a ich chod, je možné ovplyvňovať aj externe. Aj napriek výraznému úsiliu mesta sa v exponovaných časoch tvoria výrazné zápchy. Prispieva to k negatívnej emócii a dopravnému preťaženiu mesta.

Mesto Trnava vníma hackathon ako príležitosť na rozšírenie existujúcich kapacít s použitím pokročilých technológií, ako je AI a strojové učenie, na radikálne zlepšenie dopravného riadenia.




Aftermovie

Cieľ hackathonu

Navrhnúť modelový systém na dynamickú reguláciu semaforov v meste Trnava, ktorý je schopný v reálnom čase analyzovať dáta z dopravných senzorov, kamier, meteostanice a iných zdrojov informácií. Systém bude slúžiť ako návrh na následnú implementáciu automatických režimov semaforov na základe aktuálnej dopravnej situácie, sezónnosti, času dňa a špecifických udalostí s cieľom optimalizovať prietok vozidiel.

Výhercovia

Prve miesto, tim Sofity

1. miesto: tím Sofity

Víťazný tím Sofity navrhol platformu, ktorá využíva umelú inteligenciu a ponúka automatizované riadenie a aktualizáciu registrov. Dokáže rozpoznávať údaje z PDF súborov a automaticky vďaka nim vyplniť formulár subjektu. Medzi funkcionality platformy patria návrhy štruktúry registrov na základe popisu; zaraďovanie subjektov do registrov alebo mapovanie údajov pri importoch. 

,,Oceňujeme, že už zadanie bolo detailné a analyticky rozpracované. Počas celého procesu vymýšľania riešenia sme úzko spolupracovali s mentormi, ktorí nám poskytli vecné odpovede, vďaka ktorým sme boli schopní vymyslieť funkčné riešenie. Myslím si, že k výhre nám dopomohli práve skúsenosti z minulého hackathonu. Z výhry sa tešíme a plánujeme sa zúčastniť aj ďalších hackathonov.” zhodnotila po obdržaní výhry kapitánka tímu Tetiana Zatykian.



Druhe miesto, tim Argon

2. miesto: tím Argon

Tím Argon predstavil systém, ktorý zabezpečuje jednoduché vytváranie registrov skrz 2 systémy: web pre verejnosť a aplikáciu pre samotné ministerstvo. Web slúži na to, aby sa verejnosť vedela zaregistrovať cez svoje vlastné profily a vytvoriť si register z dostupných šablón. Registre sa rozdeľujú do kategórií, a zároveň sú odlíšené číslami pre špecifický register a tagmi, ktoré umožňujú jednoduché filtrovanie registrov. V aplikácii je následne možné vyfiltrovať si tie kategórie, ktorým chceme odoslať informácie a rovno ich odoslať.

,,Na hackathony nechodievame s tým, že ideme vyhrať. Našim cieľom je tieto dva dni zúžitkovať na plno, keďže ich vnímame ako príležitosť sa niečo nové naučiť. Máme možnosť rozprávať sa s odborníkmi z biznisu, mentormi a takisto konkurenčnými tímami, ktorých skúsenosti posúvajú ďalej aj nás.” dodala k priebehu hackathonov kapitánka tímu, Michaela Vavrová.

Tretie miesto, tim K3

3. miesto: tím K3

Tretie miesto si odniesol tím s názvom K3, ktorý vymyslel systém s názvom ,,All you need is 1”, založený na open source riešení s minimálnou redundanciou, ktorého cieľom je zamestnancom čo najviac uľahčiť prácu.

,,Bol to náš prvý hackathon a sme veľmi príjemne prekvapení, keďže sme nečakali, že sa nám rovno podarí umiestniť sa. Veľká vďaka patrí aj mentorom a organizátorom, ktorí boli ochotní odpovedať na každú otázku,” vyjadril sa Filip Kerák



Challenge - výzva hackathonu

Navrhni za pomoci strojového učenia, prípadne umelej inteligencie (AI) modelový systém a riešenie pre optimalizáciu prietoku dynamickej dopravy v meste Trnava, s návrhom budúcej úpravy pre real-time ovládanie semaforov. Systém má byť schopný v reálnom čase analyzovať dáta z dopravných senzorov, kamier, meteostanice a iných zdrojov informácií. Systém má priniesť návrh automatického prispôsobovania režimov semaforov na základe aktuálnej dopravnej situácie, sezónnosti, času dňa a špecifických udalostí s cieľom optimalizovať prietok vozidiel.

Očakávané riešenie

Prototyp systému na dynamickú reguláciu semaforov v meste Trnava, ktorý dokáže automaticky prispôsobovať režimy semaforov na základe aktuálnej dopravnej situácie, sezónnosti, času dňa a špecifických udalostí.

Vlastnosti ideálneho riešenia:

Program

Štvrtok – 5. decembra 2024

08:00 – 09:00  

Registrácia účastníkov + ranná káva

09:00 – 09:30    

Slávnostné otvorenie

09:30 – 09:50     

Vysvetlenie zadania a výzvy

09:50 – 10:00      

Predstavenie mentorov

10:00 – 10:30      

Workshop

10:30 – 13:30        

Hackovanie

13:30  

Obed

14:30 – 19:00        

Hackovanie

19:00  

Večera + networking

20:00 – 00:00    

Hackovanie

Piatok – 6. decembra 2024

00:00 – 08:00  

Hackovanie

08:00 – 09:30    

Raňajky

13:00   

Obed

15:30    

Odovzdanie prototypov pre porotu

17:30 – 19:00          

Pitch contest súťažiacich + hodnotenie riešení porotou

19:30 – 20:00        

Vyhodnotenie poroty

20:00 – 22:00      

Networking

Program

Piatok – 10. novembra 2023

8:00 – 9:00

Registrácia účastníkov + ranná káva



9:00 – 9:20

Slávnostné otvorenie



9:20 – 9:40
Vysvetlenie zadania a výzvy



9:40 – 10:00

Predstavenie mentorov


10:00 – 13:30

Hackovanie



13:30

Obed



19:00

Večera + networking



20:00 – 00:00

Hackovanie

Sobota – 11. novembra 2023

00:00 – 8:00

Hackovanie



8:00 – 9:30

Raňajky



13:00

Obed



13:30 – 14:30

Workshop: Ako vyhrať hackathon



15:30

Odovzdanie prototypov pre porotu



17:30 – 20:00

Pitch contest súťažiacich + hodnotenie riešení porotou,



20:00 – 21:00

Vyhodnotenie poroty



21:00 – 23:00

Networking

Často kladené otázky

Zadávateľom a zároveň vlastníkom témy hackathonu je Mesto Trnava.

Odporúčaná veľkosť tímu je 2 až 5 ľudí (na základe historických skúsenosti z organizácie hackathonov doma aj v zahraničí).

Odporúčané role v time sú:
● TECH účastníkom sa rozumie účastník, ktorý spĺňa aspoň dve kritériá z nasledovných: zvládne písať kód, tj ovláda akýkoľvek programovací jazyk, ovláda dizajnové nástroje, dokáže vytvoriť online prototyp, má vyštudovanú výpočtovú techniku.
● BIZNIS účastníkom sa rozumie účastník, ktorý vie navrhnuté riešenie projektovo manažovat počas hackathonu a na záver, počas finálovej prezentácie, vie riešenie “predať” porote.

Samozrejme, ak účastník tímu nesplní ani jednu z vyššie uvedených kritérií, stále môže preukázať drive, ambíciu, má nápad, je kreatívny, je na hackathone vítaný a nie je diskvalifikovaný.

Pri našich hackatonoch nie je cieľom naprogramovať celé riešenie, ale priniesť jeho ucelený koncept. Zároveň je dôležité pri tvorbe a prezentácii riešenia myslieť a dbať na jeho realizovateľnosť, ktorá má veľkú váhu pri rozhodovaní poroty o víťaznom riešení.

Ešte pred príchodom na hackathon si zadefinujte role v tíme. Snažte sa využiť silné stránky každého člena. Ak v tom budete mať jasno, ušetríte si čas a nepohádate sa 🙂Jeden človek samozrejme môže zastávať aj viacero rolí.


Analytik
Myslí analyticky a vie rýchlo pochopiť a zakresliť procesy, či dátové štruktúry. Pri hľadaní technických riešení v akomkoľvek biznise sa totiž často príde na to, že problémom sú zlé procesy. Je teda dobré mať ich zakreslené, rozumieť im, navrhnúť vhodné úpravy a až potom navrhovať technické riešenie.

Dizajnér
Rozumie dizajnovému procesu a vie, že jeden obrázok je viac ako tisíc slov. Náčrtmi či wireframami rýchlo zhmotní navrhovaný produkt. Ľahšie sa tak iterujú nové nápady a riešenia sa dajú otestovať s používateľmi. A či ostanete iba pri náčrtoch, alebo dizajn vyladíte, stále máte skvelú formu prezentácie vášho produktu.

Technik
Rozumie technickým veciam. Ak sa napríklad navrhuje softwarový produkt, môže to byť softvérový architekt alebo programátor, ktorý navrhne technickú architektúru riešenia. Naprogramované veci sú plusom, ale nie cieľom. Ak sa rozhodnete niečo programovať, zamerajte sa iba na časti, ktoré určite stihnete dokončiť a odlišujú vás od konkurencie.

Produkťák
Rozumie biznis potrebám a problémom zákazníka. Spoluprácou a spájaním informácií od ostatných členov tímu potom smeruje výsledný produkt tak, aby riešil problémy ako zákazníka, tak aj koncového používateľa a bol realizovateľný v stanovenom čase a rozpočte.

Obchoďák
Aktívne komunikuje a prezentuje váš tím počas hackathonu a najmä predá váš produkt pri záverečnej prezentácii porote. Verí vášmu produktu, vie vyzdvihnúť jeho silné stránky, adresovať biznis problémy zákazníka a vyzdvihnúť výhody pre koncových používateľov.

Zloženie tímov sa môže meniť pred hackathonom. Zloženie tímov je nemenné počas hackahtonu, to znamená, že nemôžu počas hackathonu, po oficiálnej registrácii a check-in pribudnúť nový člen tímu, ktorého meno alebo emailová adresa neboli uvedené pri registrácii alebo pri check-in v úvodný deň podujatia.

Akonáhle odošleš svoju prihlášku, do 24 hodín ťa kontaktuje (či už mailom, alebo telefonicky) člen tímu hacknime.to s ďalšími informáciami a postupom.

Ak sa prihlásiš po naplnení kapacity, je možné, že nebudeš na hackathon vybraný ako súťažiaci. Uplatňujeme princíp „First come, first served.“

Odporúčané kritériá na účastníka sú:
● skúsenosti v oblasti IT,
● skúsenosti v oblasti dizajnu,
● skúsenosti v oblasti biznisu,
● skúsenosti v oblasti tvorby aplikacii a prototypov
● skúsenosti z práce v “šprintoch”.
● študenti s nápadmi,
● skúsenosti z iných hackathonov
● skúsenosti zo zahraničia, najmä z IT, TECH, dizajn biznisu, startup odvetvia
● Ak má človek drive, má nápad alebo rozpracované riešenie, je vítaný.

1. Konflikt záujmov predstavuje situáciu, pri ktorej osobný záujem motivuje alebo môže motivovať porotcu/mentora/zamestnanca organizátora/vlastníka témy/súťažiacich konať proti najlepším cieľom hackathonu.

2. Zapájanie sa týchto osôb do činností, pri ktorých dochádza ku konfliktu záujmov, resp. pri ktorých by mohlo dôjsť ku konfliktu záujmov, nie je povolené.

Medzi takéto činností patrí:

● ovplyvňovanie mentorov a poroty s cieľom zisku pre seba alebo blízku osobu, ekonomického alebo iného prospechu atď.
● ovplyvňovanie osôb pracujúcich u organizátora, ministerstva alebo v spoločnosti, ktorá má dodávateľské alebo partnerské vzťahy s organizátorom,
● úmyselná úprava riešení mentorom, resp. prípadný jednostranný mentoring v prospech niektorých riešiteľov,
● zloženie súťažného tímu mentorom, porotcom alebo osobou pracujúcou pre organizátora, vlastníka témy alebo ministerstvo
● a iné.

3. Ak riešiteľ zistí konflikt záujmov, je povinný bez zbytočného odkladu a preukázateľným spôsobom informovať o konflikte záujmov. Ak riešiteľ neoznámi okolnosti, ktoré by mohli viesť ku konfliktu záujmov, bude táto skutočnosť samotná predstavovať porušenie týchto zásad a možná diskvalifikácia súťažného tímu na hackathone. O diskvalifikácii rozhoduje organizátor.

Osoba mladšia ako 18 rokov, je oprávnená zúčastniť sa na podujatí len po vyplnení a odovzdaní informovaného súhlasu rodiča/zákonného zástupcu organizátorovi alebo s doprovodom rodiča/zákonného zástupcu, počas celej doby trvania podujatia.

Tímy alebo jednotlivci sa môžu prihlásiť do 3. decembra alebo do naplnenia kapacity.

Kapacita je maximálne 60 účastníkov

Hodnotiace kritériá hackathonu

  • Splnenie zadania / Relevantnosť/ Funkčnosť: 

Skóre od poroty: 1 až 35
Riešenie / POC / MVP / Softvér súvisí s témou hackathonu a definovaných výziev

Riešenie / POC / MVP / Softvér funguje a spĺňa aspoň základné užívateľské funkcie

  • Nápad / Originalita, Jedinečnosť, Kreativita 

Skóre od poroty: 1 až 10
Aká kreatívna je myšlienka Riešenia / POC / MVP / Softvéru?
Ako je Riešenie / POC / MVP / Softvér / Originálne? 

Je to niečo, čo sa ešte nerobilo, jedinečné aj voči konkurencii?

  • Používateľská skúsenosť / Pridaná hodnota (prípadne technický návrh pre riešenia bez frontendu)

Skóre od poroty: 1 až 15

Je celková používateľská skúsenosť intuitívna? 

Dáva Riešenie / POC / MVP / Softvér z používateľského UX hľadiska zmysel?

Aký bude dopad (z pohľadu rozsahu) a pridaná hodnota Riešenia / POC / MVP / Softvéru pre cieľovú skupinu?

  • Realizovateľnosť / Implementovateľnosť / Životaschopnosť

Skóre od poroty: 1 až 35

Naozaj Riešenie / POC / MVP / Softvér funguje? Je Riešenie / POC / MVP / Softvér ľahké škálovať? Potenciál riešenia byť skutočne zrealizované so zdrojmi, ktoré sú reálne k dispozícii

Ako relevantné je využitie resp. použitie Riešenia / POC / MVP / Softvéru v praxi, na vyriešenie zadanej výzvy

  • Odprezentovanie riešenia porote

Skóre od poroty: 1 až 5

Kvalita prezentácie, vizuálna stránka, obsah, podanie informácii zaujímavou formou

Maximálny počet bodov, ktoré môže získať riešiteľský tím je 100 bodov.

Súťažný tím môže prísť na hackathon s predpripraveným riešním, ale musí byť viditeľné preukázané, že vďaka hackathonu, konzultáciám s mentormi a expertami prišlo k progresu a vylepšeniu jeho predpripraveného riešenia do finálnej podoby smerom k požiadavkám Vlastníka témy. Bude sa hodnotiť progres medzi predpripravenym riešením pred hackathonom a finálnym riešením, ktoré bolo odovzdané porote počas hackathonu.

● Ak má súťažný tím predpripravený prototyp či riešenie, je povinný ho zaslať minimálne 3 dní pred
hackathonom na kontrolu (napr. cez kód na Github link alebo inak (opis, link na web a iné možnosti))

● Organizátor zaznamená predpripravený prototyp či riešenie a informuje o ňom členov mentorského tímu a
poroty, v zložení: Vlastník témy + Organizátor + 2 vybraní experti

● Účastník v rámci submission form pre porotu v rámci hackathonu opíše, aké riešenie mal predpripravené
pred hackathonom (napr. cez kód na Github link alebo inak) a ako ho vylepšil v rámci hackathonu (opäť
textovo aj cez Github link alebo inak). Všetci súťažiaci budú mať k dispozícii jednotnú submission form.

● Porota v rámci hodnotenia porovná finálne riešenie s predpripravenym riešením a vyhodnotí finálne riešenie
na základe: “Základné hodnotenia, bodová stupnica pre porotu”.

Súťažný tím môže byť diskvalifikovaný organizátorom ak je pristihnutý pri podvádzaní, kopírovaní riešení iných súťažných tímov, vyhotovovaní audio video záznamov, plagiátov a iného typu kopírovania ďalších súťažných tímov, zneužívania informácií iných súťažných tímov, nelegálne získané údaje a dáta od iných súťažných tímov, vytvárania obsahu so zámernom poškodzovania účastníkov alebo inak porušuje etiku súťaženia. Ktokoľvek bude svedkom neférového správania, informuje o ňom organizátora.

Podozrenie na diskvalifikáciu nahlasujú členovia súťažných tímov, prípadne mentori alebo tím vlastníka témy či Organizátora. Podozrenie na neférové správanie sa nahlasuje osobne Organizátorovi. Následne je tím / člen tímu, ktorý sa dopustil porušenia pravidiel, vyzvaný opustiť miestnosť, kde sa hackuje. Pre hladký priebeh a pokračovanie hackathonu budú o diskvalifikácii súťažného tímu zvyšní aktéri upozornení cez najbližšiu prestávku na občerstvenie.

Odstúpenie súťažných tímov je možné kedykoľvek v priebehu trvania hackathonu. Zlúčenie súťažných tímov nie je možné od momentu úvodného check-inu súťažných tímov. Tím, ktorý má záujem odstúpiť, musí osobne upovedomiť organizátora.

Pri fyzickom hackathone sa vyžaduje osobná účasť timu. V prípade potreby, alebo životnej situácie, je možnosť, aby člen súťažného tímu hackoval online.

Účasť tímov je bezplatná. Všetko potrebné zastreší Organizátor.

Áno, je možnosť hackovať celú noc.

Organizátor neposkytuje spacáky, matrace, postele ani iné ubytovacie kapacity priamo na mieste konania hackathonu. Pitný režim alebo sprcha sú k dispozícií počas celého trvania hackathonu. Každý súťažný tím má jednu vyhradenú kartičku, s ktorou sa môže dostať z priestoru a do priestoru určeného na hackovanie, kedykoľvek počas trvania hackathonu.

Účastník si musí priniesť vlastný notebook, prípadne iný hardware, ktorý potrebuje na riešenie úloh. O zvyšok bude postarané Organizátorom, tzn. štandard je dostupné wi-fi pripojenie, celodenné jedlo (formou bufetu, raňajky, obed, večera, snack + pitný režim). Organizátor nehradí náklady súvisiace s ubytovaním, ani cestovné náklady.

Ak chce riešiteľ hackovať počas noci, má takú možnosť. Organizátor neposkytuje spacáky, matrace, postele ani iné ubytovacie kapacity priamo na mieste konania hackathonu. Pitný režim alebo sprcha sú k dispozícii počas celého trvania hackathonu. Každý súťažný tím má jednu vyhradenú kartičku, s ktorou sa môžu dostať z priestoru a do priestoru určeného na hackovanie kedykoľvek počas trvania hackathonu.

Organizátor a Vlastník témy zabezpečí súťažným tímom čo najviac informácií, potrebné k riešeniu zadaných výziev počas hackathonu. Všetky informácie a podklady sa budú týkať témy hackathonu.

Napríklad:
● opis spoločenského problému,
● dátový prieskum
● mediálny výstup
● datasety
● skúsení mentori a experti

Oficiálny jazyk je slovenčina. Niektoré keynote prednášky či workshopy však môžu byť aj v anglickom jazyku.

Organizátor hackathonu garantuje teplú stravu, studené pokrmy či snacky formou bufetov počas celého trvania hackathonu. Takisto bude k dispozícii pitný režim.

Prvé tri miesta, ktoré porota vyhodnotí ako najlepšie budú ocenené prize money nasledovne:

  1. Miesto : 3000 Eur
  2. Miesto: 2000 Eur
  3. Miesto: 1000 Eur

S najlepšími tímami bude prebiehať dialóg smerom k implementácii riešenia s cieľom splnenia potrieb vlastníka témy.

Víťazné tímy uzatvárajú na svoje riešenia, ktoré vznikli na hackahone Licenčnú zmluvu (licencia sa týka iba toho, čo vzniklo počas hackathonu). Ide o nevýhradnú licenciu, ktorá je ohraničená územím Slovenskej republiky a časovo neobmedzená, to znamená, že vôbec neobmedzuje autora v šírení svojho diela v rámci svojich komerčných aktivít. Naopak vlastník témy (vždy inštitúcia verejnej správy) je oprávnená šíriť licenciu v záujme hospodárnosti v rámci verejných inštitúcií. Autor zostáva vlastníkom diela, vlastník témy disponuje len takouto nevýhradnou licenciou. Navyše, ak sa výherné tímy nedohodnú na implementácií víťazného riešenia s Vlastníkom témy, víťazné prize money nemusia vrátiť späť Organizátorovi.

Zoznam mentorov a expertov

Zoznam partnerov

ba stare mesto logo
logo AUTOCONT 2014 (png)
Microsoft
Logo na čierne pozadie
trencin-logo

Chceš byť pri ďalšom kroku k digitalizácii Slovenska?

Prize money

1. miesto 3000 €​
2. miesto 2000 €​
3. miesto 1000 €​

Registrácia súťažných tímov bude spustená čoskoro.